.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لزوم رعایت اخلاق حرفه ای
صادقعلی رنجبـــــر عضو هیئت علمی دانشگاه
لزوم رعایت اخلاق حرفه ای


در رقابتهای اجتماعی دنیای متمدن و مدرن امروز که اتفاقاً مردمسالاری را یکی از ظرفیتهای آن می دانند،برای کامیابیها و ناکامیها چارچوبهایی در نظر گرفته اند که طی آن هردو طرف، بایستی به اصول و قواعد آن پایبند بوده و از مفاد آن عدول نکنند!

این قواعد که امروزه علاوه بر قانون به یک فرهنگ نیز مبدل شده است،در تمامی جلوه های اجتماعی ابراز وجود می کنند و جوانان عزیز ما نمونه های بارز آن را در رقابتهای ورزشی وترجیحاً در فوتبال حرفه ای به کرات آن را شاهدند!

1- رعایت قواعد رقابت از ابتدا تا انتها

2- رعایت جوانمردی در طول رقابت

3- رعایت حاکمیت داوران و پذیرش آرا و قضاوتهای تیم داوری و نظارت

4- رعایت احترام و تبریک به طرف پیروز

5- رعایت حرمت فدراسیون و برگزارکنندگان رقابت

6- ایجاد ظرفیت تحمل شکست در اعضا و هواداران

در جام جهانی 2006 طرفداران کشور میزبان که مسابقه فینال را واگذار کرده بودند، درحالیکه اشک می ریختند! تیم پیروز را تشویق ودر جشن پیروزی آنها مشارکت کردند!

از مزایای نظامهای مردمسالار توقف موقت وحدتهای متعارف در جریان رقابتهاست و ما نباید با استمراربخشیدن جو تبلیغات انتخاباتی، این مزیت را به نقطه ضعف تعبیر نمائیم!

اخلاق حرفه ای ایجاب میکند که رقبا و هوادارانشان به نفر پیروز تبریک گفته و از این تاریخ او را به عنوان رئیس جمهور همه مردم پذیرفته و برای همکاری و کمک اعلان امادگی نمایند و خودشان را جای او قرار دهند که اگر این اتفاق برای هریک از آنها می افتاد چه انتظاری از طرفهای مقابل داشتند!

یادمان نرود که ما مسلمانیم ودارای عالی ترین پیشینه تمدنی ملی و دینی در جهانیم،فلذا نباید معدل کارنامه اعمال ما از سایر مردم دنیا کمتر باشد!

ضمن اینکه طرف پیروزهم نباید با اخلاق غیرحرفه ای دراظهارمسرت ازاین پیروزی، بسترهای وحدت ملی وهمدلیها راتهدید کند وتخم کینه وکدورت درجامعه وافکارمخالفان بپاشد!

بیایید همه برای موفقیت رئیس جمهور دهم هر کس که باشد دعا کنیم، چرا که موفقیت ریاست جمهوری اسلامی ایران، موفقیت ملت ایران و انقلاب اسلامی است و یقین بدانید که رمزپیروی ازرهبری معظم درحفظ همین وحدت وهمدلی است.

حرمت شکنیها وپرده دریهای مرسوم درایام تبلیغات انتخاباتی فقط درهمان باکس،قابل تحمل و توجیه است ونباید به بک سنت وفرهنگ مبدل شودکه درآن صورت میتواند دامن همه مسئولان وخوشنامان جامعه رابگیرد که این همان خواسته دشمنان وآرزوی دیرینه ضد انقلاب به کمین نشسته و قسم خورده است!

وبازهم باید گفت به همان اندازه که استمراربخشی حرمت شکنیهای زمان تبلیغات ناپسند است، بهانه گیریها ومقاومتهای پس ازپیروزی ،که میتواند حتی به شورش هم کشانده شود،نیزامری ناصواب و نامطلوب است!

البته این به معنای عدم شکایت و یا ناامید کردن شکات از شکایت نیست که آن هم در جای خود امری پسندیده و حرکتی قانونی در راستای احقاق حق است!

درپایان توصیه حقیربه نامزدهاو هواداران نامزدهای غیرپیروز،اعلام همبستگی مسئولانه با نامزد پیروز،ارسال تبریک به ایشان،کنار گذاشتن شوکها و تکدرخاطرهای ساعات اولیه و پیوستن به دریای آرای اکثریت مردم است!چرا که به تعبیرامام راحل: میزان رای ملت است !پذیرش آرای عموم مردم، بالاترین درجه رعایت اخلاق حرفه ای در عالم سیاست است! و تردید نباید داشت که در این مرحله،مسئولیت فرهیختگان و خردورزان در میدان داری و هدایت افراد پرشور،بیشتر ازدیگران خواهد بود!

صادقعلی رنجبـــــر
عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 24 خرداد 1388
در انتخابات امریکا نیز شبهه تقلب مطرح شده بود ام الگور و حزب دمکرات در یک اقدام حرفه ای رای دادگاه عالی را پذیرفته و تا 8سال واکنشی نشان ندادند و نهایتاً هم با اوباما پیروز شدند!
نا شناس 24 خرداد 1388
وقتی هواداران حرف نامزدها را نگرفته و شورش بپا می کنند!نامزدها هم نباید آنها را هوادار خود نامیده و باید از آنها دوری چسته و برائت خود را اعلام نمایند!
نا شناس 24 خرداد 1388
نامزدها باید از سرنوشت کشورهایی همچون گرجستان درس بگیرند و کشور عزیزمان را در معرض انقلابهای(کودتاهای)مخملی قرار ندهند!
نا شناس 24 خرداد 1388
نامزدها باید به سرانجام این نوع اعتراض بیاندیشند واز بازتاب های بی تابانه کشورهای غربی و صهیونیستی عبرت بگیرند که این واکنشها چقدر دشمنانه و بدخواهانه است!18 تیر را از یاد نبرید که اگر 23تیر نبود چه پیش می آمد؟!
نا شناس 24 خرداد 1388
اینطوری خیلی ادعا میکنیم که از تمام دنیا سرتریم!اما همینکه پای عمل میاد از همه کمتر نشون میدیم!این چه کاری بود کردیم که نتونستیم باختمون و تحمل کنیم؟صد رحمت به مربیان فوتبال که اشتباهات داوری را جزئی از فوتبال میدونند!
نا شناس 24 خرداد 1388
بازی اشکنک داره!سرشکستنک داره!بالاخره در یک طرف رقابت برد است و در طرف دیگر باخت!که هر دو جلوه هایی از واقعیتند!ظرفیتمون کجا رفت؟!
نا شناس 24 خرداد 1388
من مطمئنم که بزرگان طرف باخت این قضیه رو جمع میکنند!زیاد نگران نباشید!
خواهشاً اونها را تحریک نکنید!
نا شناس 24 خرداد 1388
آقای موسوی 20 سال سکوت کرد! اما نتوانست 20 ساعت سکوت کند؟!
نا شناس 24 خرداد 1388
شورای نگهبان باید امانتداریش را نشان دهد و واقعاً اگر به این نتیجه رسید که کسی تخلفی کرده و این همه دردسر ایجاد کرده باید با متخلف برخورد قاطع بعمل آورد!شاید این تخلفات نتواند نتیجه را برگرداند اما میتواند به تنبیه متخلف بیانجامد!
نا شناس 25 خرداد 1388
ناگهان پرده برانداخته اید!یعنی چه؟! مست از خانه برون تاخته اید یعنی چه؟!
فاین تذهبون؟!به کجا میروید و آب به آسیاب که میریزید؟!
نا شناس 25 خرداد 1388
دیدار موسوی با رهبر معظم انقلاب و فرمایشات مهم ایشان نشان داد که در ایران اتفاقات سیاسی باب میل استکبار جهانی ادامه نخواهد یافت و هر دو جناح خودی حکمیت رهبر عزیز را از دل و جان پذیرا بوده و همه چیز بر اساس مصالح نظام و امام و انقلاب و رهبری معظم بپایان خواهد رسید.
حالا معلوم شد که شورشها ربطی به جریانات منتسب نظام ندارد و پلیس باید با قاطعیت با آشوبگران مقابله کند و اقتدار نظام را به رخ دشمنان بکشد.
ستاد هدایت آشوبگران در شبکه های ماهواره ایست و ربطی به ستاد نامزدهای انتخاباتی ندارد!بی جهت نبایدبه نیروهای خودی تهمت بزنیم!
نیروهای خودی اعتراضات قانونی کرده و آشوبها نسبتهای ناروایی به آنهاست!
نا شناس 25 خرداد 1388
خدا رو شکر که رهبر معظم انقلاب به عنوان فصل الخطاب با رهنمودهای تعیین کننده آرامش را به عرصه سیاست برگرداند!هادوی-قائمشهر
نا شناس 25 خرداد 1388
جشن ملی مردم ما را نباید تلخ کرد!همراه با مردم زندگی زیباتر از همیشه جلوه میکند!کافیست این با مردم بودن را تجربه کنیم!صابریان-ساری
نا شناس 26 خرداد 1388
راهپیمایی 25 خرداد معترضین که البته با با آرامش نسبی انجام شد برای نمایش وزن معترضین کفایت میکرد و ادامه دادن آن که به شکل خودجوش و یا با هدایت پنهان افراد مشکوک و نامرئی در حال شکل گیری است دیگر به مصلحت نظام و جامعه نبوده و باید از سوی ستاد آقای موسوی قوی تر مدیریت شود تا اوضاع به دیگران(شبکه های ماهوارهای) سپرده نشود.نادری از ساری
نا شناس 26 خرداد 1388
12 سال پیش در حالیکه همه چیز به کام ناطق نوری بود،خاتمی رای آورد و آقای ناطق نه تنها حیرتزده نشد بلکه قبل از مهلت قانونی رای گیری، متواضعانه شکست خود را پذیرفته و به رئیس جمهور منتخب تبریک گفت!
خوبه که آدم از آدمهای بزرگ،کارهای بزرگ یاد بگیرد!
نا شناس 27 خرداد 1388
باید به رئیس جمهور منتخب و هوادارانش هم تذکر داده شود که از هرگونه اظهار نظر تنش زا پرهیز کنند!اخلاق آنها هم غیر حرفه ایست!اسدی-بابل
نا شناس 28 خرداد 1388
یک نفر نیست که جلوی حرفهای تحریک آمیز رئیس جمهور را بگیرد که با حرفهای تکراریش همه تدابیر رهبری معظم را خنثی میکند؟!عابدی پور-بابلسر
نا شناس 1 تير 1388
ماوحرفه ای گری؟!مابیشتر متعصبیم تاروشنفکروروشن اندیش!نه قانون! نه رهبری!نه اکثریت مردم!نه منطق!نه عرف!نه سیره عملی امام راحل! نه مصالح کشور!نه منافع ملی!نه استفاده منفی دشمن!نه نظام!نه نصیحت مراجع و علما!نه ارزیابی تبعات و آثار منفی آشوبها!هیچکدام نتوانست عزم غلط رهبران معترضین را بشکند و آنها را به توقف از این راه غلط و بدعت گونه وادارد!
حالی درون پرده بسی فتنه میرود تا آن زمان که پرده برافتد چه ها کنند!
صالحیان از نکا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.182 seconds.